Oriflame Summer Internship

Filippa och Lydia- Före avresan

Publicerad 2015-06-09 18:23:00 i Allmänt

Hej!

Vi heter Filippa von Schoultz och Lydia Graflund och kommer att blogga från vår tid med Oriflame i Indonesiens huvudstad Jakarta. Det kommer bli en fantastisk upplevelse och det är dessutom otroligt roligt att få berätta om våra erfarenheter här.

Kort om mig, Filippa, så har jag precis gått ut tredje året på Handelshögskolans program Retail management och kommer under hösten börja mastern i Marketing and Media management. Jag har innan dess en mängd internationella erfarenheter från att ha både bott och jobbat i USA och Frankrike vilket har gjort att jag tidigare sökt mig till företag av internationell karaktär och fått mycket erfarenhet från att jobba för EF Education First. Förutom internationell erfarenhet men dessutom ett stort intresse för kosmetik vilket bidrar till att just jobba för Oriflame kommer bli fantastiskt kul. Jag hamnade på Oriflame av att jag föregående år var en del av ett utbytesprojekt i Tokyo där jag blev rekommenderad vidare till Oriflames Global Summer Internship. Efter många olika delmoment i intervjuprocessen så blev jag erbjuden att åka till Jakarta i Indonesien vilket var det land som jag hade hoppats på! Jag blev självklart även otroligt glad att Lydia också blev placerad i Jakarta.

Jag, Lydia, har precis avklarat mitt första år på masterprogrammet Business Management på Handelshögskolan, och har sedan tidigare en kandidatexamen från skolans ekonomiprogram. Efter andra året på kandidatprogrammet tog jag ett sabbatsår och reste i Australien/Asien och har på så vis erfarenhet från att resa i liknande förhållanden som i Jakarta, vilket känns givande nu när vi befinner oss i vad i folkmun kallas Asiens business HUB. Precis som Filippa har jag tidigare arbetat på EF Education First, vilket jag gjorde innan jag avslutade mitt tredje år och därefter påbörjade masterprogrammet.

Det är just nu mindre än en vecka kvar till vår avfärd och vi har ända sedan Januari haft en mängd förberedelser för resan. Vi har nästan blivit bortskämda av all den hjälp vi fått från kontoret i Jakarta med allt från stora saker så som lägenhet till små saker som simkort till telefoner. Vi har även fått våra visum och vaccinationer och är i stort sätt redo att åka.

Vad man har börjat fundera mycket på är just packningen och framförallt dresscode på kontoret. Kombinationen av buisness casual, tropisk värme och en muslimsk kultur är någonting man måste tänka till för att få ihop. Det kommer bli veckans uppgift att uppdatera garderoben för detta.

Vi ska under sommaren berätta om våra erfarenheter och det ska bli otroligt roligt. Nästa inlägg kommer bli efter vi har landat i Jakarta och lyckats installera oss mer i staden och på vårt nya kontor.

Filippa & Lydia

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

On this blog you can follow some of the Oriflame Global Summer Interns who have been selected for their passion, creativity and energy to complete exciting strategic projects in one of our locations around the world. This summer we will follow Emilia Bryngelsson, who is doing her summer internship in Istanbul and Anton Ekman who will be working in Moscow. Feel Inspired? Do you want to dare yourself and take the leap out in the Oriflame world ? Be on the lookout on our corporate site when applications for Global Summer Internship 2018 opens up in December!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela